Rotacija igračaka

'Kako izgleda vaš stan? Jesu li igračke posvuda? Spremaju li djeca igračke nakon što se završe igrati?'

Ako uspijevate držati igračke pod kontrolom svaka čast za vas, ali činjenica je da to nije realnost mnogih obitelji. Možda se pitate zašto je to uopće važno. Zašto se djeca jednostavno ne bi igrala sa što je više igračaka i radila to bez previše razmišljanja? Ipak su to djeca. Dva su glavna razloga. 

Kako se vi osjećate u vezi toga? Je li vam ugodno da su igračke stalno posvuda bez početka i kraja? Vrlo vjerojatno nije. U kućanstvu živi više osoba i potrebno je osmisliti sistem kojim će svi biti makar donekle zadovoljni. Važno je i za djecu da su toga svjesna. To ih uči življenju unutar zajednice, ali i samopoštovanju. Ako vi poštujete svoj prostor tako što ne dopuštate kaos igračaka i djeca se uče da poštuju svoj te da izraze svoje potrebe. 

 

Drugi je razlog što previše igračaka nije optimalno za razvoj djece. Istraživanja nam sve više i više potvrđuju da se djeca koja u svom prostoru imaju manje igračaka igraju dulje i kvalitetnije. Pritom dodatno razvijaju imaginaciju, fokus te sposobnost za samostalnom igrom. Ukratko, dulje se igraju sama. Da, možda ovo zvuči kontraintuitivno, ali sa manje igračaka vjerojatnije je da će se dijete dulje igrati samo. Detaljnije o ovome možete pročitati u tekstu: Koliko je igračaka djeci zaista potrebno?

Ajmo reći da nam je sada jasno kako previše igračaka nije dobro za psihički i kognitivni razvoj djeteta. Što ćemo onda sa svim tim igračkama koje već imamo? Možda vam pada na pamet najprije se riješiti igračaka koje su stare, razbijene ili s kojima se djeca ne igraju. To je super ideja, ali što kada i nakon tog koraka ostane podosta igračaka. Jedna od opcija je da nisu sve odjednom dostupne. Drugim riječima, odgovor leži u sistemu rotacije

Rotacija igračaka znači da je određeni broj igračaka u prostoru djeteta dostupan za igru dok se ostatak spremi. Na taj način u djetetovu je prostoru manje igračaka u datom trenutku što znači da će:

  • više cijeniti igračke koje ima

  • da će više koristiti maštu u igri

  • će se dulje i fokusiranije samostalno igrati

  • da će vjerojatno biti manje svađe među braćom i sestrama ( što ima smisla obzirom da ovako više cijene ono što imaju).

Kako krenuti s rotacijom igračaka?  Puno je varijacija kako se igračke mogu rotirati, ali svima je zajednički ovaj sustav.

1. Razgovor s djetetom

Ovaj se korak zna često preskočiti, ali je jako važan. Objasnite djetetu kako ćete probati nešto novo i zabavno. Trenutno ima previše igračaka i jako je izazovno svima posvetiti dovoljno pažnje. Stoga ćete neke maknuti sa strane, a onda vratiti drugom prilikom. Naglasite da će opet vidjeti te igračke i pitajte želi li s vama donijeti odluke koje će sada ostati ili želi da to bude iznenađenje. Ako imate djece koje je mlađe od 2 godine onda možete bez razgovora uvesti sistem rotacije. 

2. Odabrati nekoliko kutija

Ovisno o tome koliko imate igračaka odaberite nekoliko kutija u koje ćete posložiti sve igračke koje trenutno ne želite u prostoru djeteta. Ovaj se korak preporučuje prije inventure tako da možete odmah slagati u kutije kako prolazite kroz igračke.

3. Inventura svega

Odlučite koje igračke ćete pustiti u prostoru djeteta, a koje spremiti na neko mjesto koje nije dostupno djeci. To može biti na vrhu ormara ili tavanu. Na taj način ćete izbjeći da djeca pronađu ostatak igračaka. Kako bi vam rotacija kasnije bila lakša možete kutije podijeliti u neke kategorije pa tako jedna kutija može biti s plišancima, druga s društvenim igrama itd.. Ovdje nema ispravnog i pogrešnog, savršen je bilo koji sistem koji vama odgovara. Jedino na što morate pazite jest da su igračke koje ostaju u prostoru raznolike i da uvijek kod rotacije ima svakakvih vrsta igračaka koje su dostupne djetetu. Neke od igračaka koje mogu biti uvijek dostupne su navedene u tekstu: Koje su igračke djeci ‘potrebne’?. Uz to, kod odabira igračaka koje se nalaze u prostoru djeteta vrijedi uzeti u obzir u kojoj je dijete schemi (fazi) igranja. Ako te zanima detaljnije o ovome možeš preuzeti besplatan E-book o schemama igranja

I to je to. Nakon ovog kratkog procesa od 3 koraka imat ćete određeni broj igračaka u prostoru djeteta, a ostatak spremljen na neko mjesto do kojeg djeca ne mogu doći. 

Sada vam prestaje samo odlučiti kada ćete rotirati određen broj igračaka. Možete odlučiti da ćete to raditi svaki tjedan, mjesec ili kada primijetite da se djeca više ne igraju sa onim igračkama koje su prostoru te da vas pitaju da ih zabavljate.

Za sam kraj vas želim ostaviti sa primjerom kako naše kutije sa igračkama izgledaju. One ne izgledaju kao fotografija sa početka teksta, ali najvažnije nam je da funkcioniraju za nas. Isto preporučujemo i vama.  

 

Za dodatne primjenjive ideje i alate – prijavi se na Roditelji Sa Svrhom Newsletter.

Rastimo zajedno,

Antonella

Moglo bi te zanimati i...

'Kako izgleda vaš stan? Jesu li igračke posvuda? Spremaju li djeca igračke nakon što se završe igrati?'

Ako uspijevate držati igračke pod kontrolom svaka čast za vas, ali činjenica je da to nije realnost mnogih obitelji. Možda se pitate zašto je to uopće važno. Zašto se djeca jednostavno ne bi igrala sa što je više igračaka i radila to bez previše razmišljanja? Ipak su to djeca. Dva su glavna razloga. 

Kako se vi osjećate u vezi toga? Je li vam ugodno da su igračke stalno posvuda bez početka i kraja? Vrlo vjerojatno nije. U kućanstvu živi više osoba i potrebno je osmisliti sistem kojim će svi biti makar donekle zadovoljni. Važno je i za djecu da su toga svjesna. To ih uči življenju unutar zajednice, ali i samopoštovanju. Ako vi poštujete svoj prostor tako što ne dopuštate kaos igračaka i djeca se uče da poštuju svoj te da izraze svoje potrebe. 

 

Drugi je razlog što previše igračaka nije optimalno za razvoj djece. Istraživanja nam sve više i više potvrđuju da se djeca koja u svom prostoru imaju manje igračaka igraju dulje i kvalitetnije. Pritom dodatno razvijaju imaginaciju, fokus te sposobnost za samostalnom igrom. Ukratko, dulje se igraju sama. Da, možda ovo zvuči kontraintuitivno, ali sa manje igračaka vjerojatnije je da će se dijete dulje igrati samo. Detaljnije o ovome možete pročitati u tekstu: Koliko je igračaka djeci zaista potrebno?

Ajmo reći da nam je sada jasno kako previše igračaka nije dobro za psihički i kognitivni razvoj djeteta. Što ćemo onda sa svim tim igračkama koje već imamo? Možda vam pada na pamet najprije se riješiti igračaka koje su stare, razbijene ili s kojima se djeca ne igraju. To je super ideja, ali što kada i nakon tog koraka ostane podosta igračaka. Jedna od opcija je da nisu sve odjednom dostupne. Drugim riječima, odgovor leži u sistemu rotacije

Rotacija igračaka znači da je određeni broj igračaka u prostoru djeteta dostupan za igru dok se ostatak spremi. Na taj način u djetetovu je prostoru manje igračaka u datom trenutku što znači da će:

  • više cijeniti igračke koje ima

  • da će više koristiti maštu u igri

  • će se dulje i fokusiranije samostalno igrati

  • da će vjerojatno biti manje svađe među braćom i sestrama ( što ima smisla obzirom da ovako više cijene ono što imaju).

Kako krenuti s rotacijom igračaka?  Puno je varijacija kako se igračke mogu rotirati, ali svima je zajednički ovaj sustav.

1. Razgovor s djetetom

Ovaj se korak zna često preskočiti, ali je jako važan. Objasnite djetetu kako ćete probati nešto novo i zabavno. Trenutno ima previše igračaka i jako je izazovno svima posvetiti dovoljno pažnje. Stoga ćete neke maknuti sa strane, a onda vratiti drugom prilikom. Naglasite da će opet vidjeti te igračke i pitajte želi li s vama donijeti odluke koje će sada ostati ili želi da to bude iznenađenje. Ako imate djece koje je mlađe od 2 godine onda možete bez razgovora uvesti sistem rotacije. 

2. Odabrati nekoliko kutija

Ovisno o tome koliko imate igračaka odaberite nekoliko kutija u koje ćete posložiti sve igračke koje trenutno ne želite u prostoru djeteta. Ovaj se korak preporučuje prije inventure tako da možete odmah slagati u kutije kako prolazite kroz igračke.

3. Inventura svega

Odlučite koje igračke ćete pustiti u prostoru djeteta, a koje spremiti na neko mjesto koje nije dostupno djeci. To može biti na vrhu ormara ili tavanu. Na taj način ćete izbjeći da djeca pronađu ostatak igračaka. Kako bi vam rotacija kasnije bila lakša možete kutije podijeliti u neke kategorije pa tako jedna kutija može biti s plišancima, druga s društvenim igrama itd.. Ovdje nema ispravnog i pogrešnog, savršen je bilo koji sistem koji vama odgovara. Jedino na što morate pazite jest da su igračke koje ostaju u prostoru raznolike i da uvijek kod rotacije ima svakakvih vrsta igračaka koje su dostupne djetetu. Neke od igračaka koje mogu biti uvijek dostupne su navedene u tekstu: Koje su igračke djeci ‘potrebne’?. Uz to, kod odabira igračaka koje se nalaze u prostoru djeteta vrijedi uzeti u obzir u kojoj je dijete schemi (fazi) igranja. Ako te zanima detaljnije o ovome možeš preuzeti besplatan E-book o schemama igranja

I to je to. Nakon ovog kratkog procesa od 3 koraka imat ćete određeni broj igračaka u prostoru djeteta, a ostatak spremljen na neko mjesto do kojeg djeca ne mogu doći. 

Sada vam prestaje samo odlučiti kada ćete rotirati određen broj igračaka. Možete odlučiti da ćete to raditi svaki tjedan, mjesec ili kada primijetite da se djeca više ne igraju sa onim igračkama koje su prostoru te da vas pitaju da ih zabavljate.

Za sam kraj vas želim ostaviti sa primjerom kako naše kutije sa igračkama izgledaju. One ne izgledaju kao fotografija sa početka teksta, ali najvažnije nam je da funkcioniraju za nas. Isto preporučujemo i vama.  

 

Za dodatne primjenjive ideje i alate – prijavi se na Roditelji Sa Svrhom Newsletter.

Rastimo zajedno,

Antonella