Većina je iskusila trenutke kada se djeca suočavaju s intenzivnim emocijama – vrište, plaču i pokazuju veliku patnju zbog situacija koje im ne idu na ruku ili koje izazivaju strah.
Zvuči li i tebi to poznato?
No, važno je naučiti ih kako upravljati tim emocijama kako bi se izbjegle negativne posljedice tj. eskalacije kao što su pucanje, vikanje, vrijeđanje ili da dođe do anksioznog napadaja, niskih emocionalnih stanja, do osjećaja kao da nas neke situacije ‘jedu’ itd. Nama je cilj da dijete zna kod različitih situacija s vremenom samo regulirati svoje emocije pomoću alata samoregulacije.
Kada pričamo o alatima samoregulacije, ovdje se u biti radi o alatima koji nam pomažu da samostalno znamo procesuirati svoje emocije dovoljno brzo i učinkovito da ne dođe do prije navedenih negativnih posljedica tj. eskalacija.
Kada govorimo o ovome za djecu ja volim emocionalnu regulaciju podijeliti na dva elementa.
1. Ono što što nam je potrebno znati da upoznamo emocije te dođemo do samoregulacije.
Ovdje spadaju koraci poput imenovanja emocija, da bi znali kako se nositi s nečim moramo prvi spoznati o čemu se točno radi. Također, ovdje spada i učenje o tome kako emocije dolaze i prolaze. Važno nam je shvatiti kako emocija ne može nestati, ona se proživljava i mijenja svoj oblik.
Znači, vrlo je mala vjerojatnost da ćemo na odgovarajuć način isprocesuirati emociju s onime: Zašto se sad tako osjećaš? Daj se smiri. Evo tebe opet. Ajmo, ajmo, izdrži još malo. Mala je vjerojatnost iz razloga što emocije same po sebi tako ne funkcioniraju. Baš zato jer pokušavamo s ovim taktikama moguće je da češće pucamo ili se osjećamo zarobljeno u nekim emotivnim stanjima u kojima ne želimo biti.
Kako bi se emocije isprocesuirale na odgovarajući način preporučila bi da pratiš ove korake u procesu:
a) Ako još nisi, možeš preuzeti naš besplatan predložak o 7 emocija koje možete objasniti djetetu (a da nisu sreća, tuga i ljutnja) – Roditelji sa svrhom.
b) Nakon usvajanja spoznaja kroz predložak, možeš poslušati našu 21. podcast epizodu u kojoj govorim detaljnije o tome kako dopuštati emocije. Ova se epizoda zove: Zašto sreća djeteta nije idealan krajni cilj.
c) I posljednja stvar koju bih ti preporučila kod ovog prvog elementa je da poslušaš i podcast epizodu koja izlazi sljedeći tjedan. To će biti epizoda broj 38 u kojoj će jedna mama koja je prošla Platformu podijeliti s nama, između ostalog, kako je svoje dijete koje je imalo anksiozni napadaj naučila alatima samoregulacije.
- Što se tiče drugog elementa, ovdje se radi o samim alatima.
Kada znamo kako stvari funkcioniraju onda nam je lakše pronaći ono što odgovara nama, a što našoj djeci. Svi smo mi različiti, neće svaki alat odgovarati svakome i svakoj situaciji. Na nama je da vidimo što nama odgovara, da to testiramo i otkrijemo ono što nam najviše služi u određenim situacijama.
Na primjeru s djecom, mama s kojom sljedeći tjedan izlazi podcast epizoda ima troje djece različitog uzrasta. Sa svima njima radila je na nekim univerzalnim načinima razmišljanja koji im služe i prenijele im alate samostalnosti, samopouzdanja i sigurnosti koji uvijek pale, ali smo uz to i za svako dijete pronašle alat samoregulacije koji baš njima odgovara.
Važno je da alati samoregulacije ispunjavaju dva ključna uvjeta: da odgovaraju djetetu i da dijete zna kada je primjereno koristiti određeni alat.
Primjeri alata samoregulacije:
- maknuti se
- plakanje
- verbalizacija, odnosno koristiti riječi da nešto izrazimo, izbacimo
- disanje
- skakanje
- siguran objekt
- hodanje
- fizički dodir
- tapkanje
- poza super-osobe, ruke na struk, ramena i glava gore
- gledanje u nebo
- itd.
Ako te zanimaju detalji i primjeri kako djetetu prenijeti alate samoregulacije poslušaj cijelu najnoviju podcast epizodu “Kako djetetu prenijeti alate emocionalne regulacije?“. Potražite nas na vašim omiljenim platformama za slušanje podcasta ili direktno putem ovog linka.
Rastimo zajedno,
Antonella
Za dodatne primjenjive ideje i alate – prijavi se na Roditelji Sa Svrhom Newsletter.